perjantai 21. maaliskuuta 2014

Lisää huomioita norsunluutornista

  Muutama asia jäi vaivaamaan ja kaivertamaan tuolta safety palaverista.

    - Liiton johto ja osa kerhoista on ihan pihalla siitä mihin ollaan menossa jos turvallisuutta ei nosteta ykkösasiaksi.
    Ihan totta koko laji loppuu pian tällä menolla, suurin osa vanhemmista harrastajista (minä myös) harkitsee koko ajan lopettamista kun porukkaa kuolee ja halvaantuu oikealla ja vasemmalla.
    Uusien harrastajien tulo tyrehtyy kun vanhemmat eivät laske lapsiaan liian riskipitoiseen harrastukseen jossa kukaan ei nykyään selviä ilman loukkaantumista.
    Jos turvallisuusriskeihin ei oteta tomeraa otetta lajin sisältä, niin lajin ulkopuolelta puututaan asioihin ja turvattomuudesta saadaan sellainen keppihevonen, että tuki lajille loppuu täydellisesti kun kukaan politiikko ei uskalla antaa tukeaan. Se ketjureaktio sulkee aika äkkiä radat joista suurin osa on kuntien mailla, siinä kuntatalouskin kohenee kun kerhoja ei enää tarvitse tukea mikä taas on lajin vastustajille oiva vaaliase.

   - Faktat. Tämä asia sitten nyppii ihan todella. Niska- selkä- hartiasuojista puhuttaessa mainitaan kuinka Fimillä on tutkimuksia joissa suojat sekä vähentävät että aiheuttavat lisää vammoja. Missä nämä tutkimukset ovat? Ovatko ne salaista tietoa? Vai ovatko ne ihan keksittyjä?
  Ihan oikeasti homma epäilyttää kun taas puhuttiin niskatukien kaulan viiltämisestä. Onko tämäkin yhtä hölynpölyä kuin ruotsin vastaavistakin tapauksista liiton levittämä juttu. Faktat pöytään.

  - Sokeus. Vai onkohan kysessä halu säilyttää status quo. Jokatapauksessa pari kerhojen edustajaa tyrmäsivät aika välittömästi kaikki ideat ratojen turvallisuuden parantamisksi. Oli sitten kyse varoitusvalosysteemistä tai muusta rataturvallisuudesta. Ollaan uusia sääntöjä vaille. No, kunhan nyt ensiksi lukisivat lajisäännöt ja laittaisivat oman ratansa edes sääntöjen määräämälle tasolle.

 - Tieto lisää tuskaa. Ilmeisesti  näin ajatellaan kun radoille ei olla halukkaita laittamaan selviä toimintaohjeita. Ekaa kertaa radalle tulevalle voisi olla selkeät ohjeet: Toimi näin, tyyliin.
  Vedotaan, ettei kukaan lue ohjeita. Kyllä joku lukee. Jos yksikin loukkaantuminen vältetään ohjeilla, ovatko ohjeet olleet silloin turhia?

 - Lukemattomat pikkuasiat jotka herättivät ajatuksen, että oikeasti tilanne on se, että liitto ja kerhot ovat hurjasti jäljessä harrastajien turvallisuusvaatimuksia.


 
Paljon oli myöskin plussia.

  + Lajin ulkopuolinen näkemys auto- ja pelastuspuolelta.

  + Kaupan/maahantuojan selkeä ilmoitus turvallisuuden asettamisesta asiaksi numero yksi. Ainakin paikalla ollut maahantuojan edustaja oli selkeästi ymmärtänyt, ettei kauppa käy jos harrastus loppuu.

  + Oli paikalla myös edustaja kerhosta jossa on selkeä halu kehittää turvallisuutta, eikä esimerkiksi varoitusvalo systeemiä radan varteen nähty mitenkään ongelmallisena toteuttaa. Jäämme innolla odottamaan josko kaakonkulmalta kohta löytyy turva-ajattelun mallirata.

 + Pieni askel kuitenkin mentiin eteenpäin.  
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti