Asia joka on ihmetyttänyt pitkän aikaa, mikä ihme napsahtaa aikuisen miehen päässä radalle tullessa.
Turvallisuushakuinen perheenisä muuttuu radalla riskejä kaihtamattomaksi harrastajaksi jonka ainoa tavoite on päästä hypyt yli. Oli taitoa tai ei, yleensä ei.
Kauhulla olen seurannut kun pelit laitetaan taivaalle ihan herran haltuun, kuskin hallussa kun ne eivät todellakaan ole. Jos kaikki menee hyvin niin into senkun kasvaa ja samalla kasvaa myöskin riskit. Ennemmin tai myöhemmin riskit myöskin realisoituvat.
Onko ihan todellakin niin tärkeää päästä kehuskelemaan kavereille: "nyt menee hypyt yli". Onko se nyt ihan tärkeintä koko touhussa , todellisuudessa kun asialla ei ole mitään merkitystä. Kukaan ei katso eikä ketään kiinnosta.
Hemmetti kun taito ei riitä edes kiihdyttämiseen ja jarruttamiseen mutta siitä huolimatta tärkeintä on päästä hypyt yli. Noustaan ihan perse edellä puuhun, ensin pitäisi kehittää taitoja edes perusajamiseen ja ajotekniikkaan siihen malliin, että pelit olisivat hallussa.
Totuus kun on että riskinotto on puutteellista taitoa. Kehitetään niitä taitoja siihen malliin ettei riskinotto ole tarpeellista.
Asiaa kyllä ihmettelevät muutkin, liiton päävalmenta totesi hiljattain aikuisharrastajien olevan todella suuri riskiryhmä. Kun kaveri joka työkseen seuraa crossia joutuu menemään välillä autoon varikolle kun ei kertakaikkiaan uskalla katsoa aikuisharrastajien menoa radalla, niin sen pitäisi kyllä kertoa että jotain olisi tehtävä.
Lisenssikoulutuksen kehittäminen on yksi ratkaisu, mutta isoin ongelma varmaan on lisensittömissä kuljettajissa.
Onko lajiin sitten kehitettävä ratakortti systeemi autopuolen malliin? Se ehkä olisi ainoa ratkaisu, herätettäisiin vähän riskiajattelua. Jotain kuitenkin on tehtävä, se on selvää.
Ehkäpä kerhojenkin pitäisi aktivoitua ja järkätä ihan aloittelijoille muutaman tunnin koulutus jossa harjoiteltaisiin ihan perusasioita; kiihdyttämistä ja jarruttamista, painonsiirtoa ja muitakin ihan perusasioita jotka yleensä sivuutetaan, seurauksena, ettei ajotekniikka kehity ikinä sille tasolle että turvallinen ajaminen ja hyppääminen on mahdollista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti