Hiukan tuhruisessa kelissä suoritettu koeajo oli todella mielenkiintoinen vertailu pyörien kehityksessä, oliko 2015 mallissa muuttunut 2014mallista muutakin kuin ulkonäkö.
Verrokkipyöränä oli oma sama Honda kuin viimevuonnakin 2014 mallin TM testissä. Rata ja olosuhteet olivat samat kuin viimevuonnakin, joten koeajossa todellakin saisi erot esille.
Minkäslainen 2014 malli oli Hondaan verratessa? Kone oli huipputeholtaan aikalailla sama, tosin helpompi ajaa tasaisen vetoalueen ansiosta. Suurin ero oli ajettavuudessa, TM oli todella helppo ja vakaa ajettava, kääntyen mutkiin todella ajatuksen lailla ja pitäen halutun linjan koko mutkan. Jousitus oli enduromaisen pehmeä soveltuen kuitenkin hyvin crossiradallekkin. Kaiken kaikkiaan kokonaisuutena paras ikinä ajamani piikkinen.
Suhtautuminen 2015 TM 125EN malliin ennen koeajoa oli hiukan epäileväinen, ulkonäkö on muuttunut, mutta onko todellisia muutoksia tullut?
Parin kierroksen totuttelun jälkeen oli aika säätää hiukan tankoa ja laskea keulasta ilmat. Samalla istumalla mittailtiin hiukan jousien painumia ja todettiin niiden olevan ok. Syy mittauksiin oli ensituntumalta enskapyörään kovalta tuntunut jousitus.
Pari satsia lisää ja TM:n kupletin juoni alkoi paljastua. Takajousituksen linkustoa on ilmeisesti muutettu alusta vähemmän progressiiviseksi; alkujousto tuntuu huomattavasti jämäkämmälle.
Paljastui muutakin: Tehoa on tullut roppakaupalla lisää, varsinkin keskialuelle. Syttykarttoja katkaisijasta vaihtamalla kävi selväksi, että heikompitehoinen kartta vastaa suunnilleen Hondaa ja viimevuotista TM:mää. Tehokkaammalla kartalla voimaa tuli niin paljon lisää ettei kytkintä tarvinnut luistattaa ja kaikissa mäissä kärsi vaihtaa isommalle vauhdin kiihtyessä koko ajan, mistä ei verrokeissa tarvinnut haaveillakkaan.
Ajettavuus tuntuu yhtähyvältä kuin viime vuonnakin, pyörä tuntuu pyytävän vauhtia koko ajan lisää, mihin meikäläisen kyvyt eivät todellakaan riitä.
Pyörä vaatii hiukan tottumista, senverran erilainen se on varsikin jousituksen osalta viimevuotiseen verrattuna. Jousitus kuitenkin hetken totuttelun jälkeen rupesi tuntumaan todella hyvältä, tuntui kuin iskarien lämmettyä röykyt olisivat hävinneet kokonaan.
Ajoasento tuntuu edelleen hyvin tutun Hondamaiselta ja pienten mittausten jälkeen asiaa ei tarvitse ihmetellä, tankokin kun taitaa nykyään olla yksi yhteen Hondan orkkis taivutuksen kaltainen ainakin silmämääräisessä vertailussa.
Onko 2015 TM 125EN sitten parempi kuin 2014 TM 125EN?
Jos mukavuudesta puhutaan niin kyllä 2014 malli vie voiton. Jos taas kokonaisuudesta puhutaan niin 2015 malli on selkeästi parempi. Aivan varmasti uudella mallilla pystyy ajamaan nopeammin.
Lopputulos : 2015 TM 125EN on paras ikinä ajamani 125 luokan pyörä, pyörä jolla pystyy ajamaan yhtälailla enduroa kuin crossiakin suoraan tehtaan paketista.
Kiitokset Miehikkälän Moottorikerhon puheenjohtajalle koeajomahdollisuudesta!
Jälkihuomautuksena todettakoon etten edelleenkään ole luopumassa Hondista ;)
Ville huomasi myös jämäkän alustan sekä todella tehokkaan moottorin, kaiken kaikkiaan piti pyörästä! T.Simo
VastaaPoistaJep, ero edellisvuotiseen on selkeä.
VastaaPoista