.... ja ehkäpä VMK myöskin.
Tossa jo keväällä tein päätöksen lopettaa Lavangossa ajelun . Syitä on useitakin. Ihan pienin syistä ei ole se, että Lavanko on ainut paikka missä olen ikinä loukkaantunut isommin.
Toinen syy liittyy kyllä aikalailla tohon edelliseen. Nimittäin RATA. Nythän rata on aikalailla stadioncrossia ulkoratojen vauhdilla. Aika vaarallinen yhdistelmä joka ei juuri anna erehdyksille armoa.
Jos kerran halutaan stadikkarata niin tehtäis sellanen erikseen, eikä sotkettais tavallaan kahta lajia samalle radalle. Mulla on aika vahvana sellanen käsitys, että supercrossin synnyinmaassa on älytty näin tehdä. Ehkäpä siellä on tajuttu, etteivät tavan harrastajat saa tommosesta stadikkaradasta minkäänlaista nautintoa. Ja jos kumikenkäcrossarit eivät radalla viihdy niin kumpparit siirtyy toisille radoille ja kerhoihin, ja nämä harrastelijat kun tahtoo yleensä olla just niitä jotka vielä vaivautuvat talkoisiin ja kisajärjästelyihin.
Tässä lajissa on ihan tarpeeksi riskejä ilmankin että niitä lisättäis typerillä radoilla. Kun nyt suuntana tuntuu vaan olevan tehdä hyppyreitä kasikymppifaijojen mielipiteitten mukaan: "kyllä meidän poika tosta yli hyppää". Entäs kun jotain meneekin hyppyrin lähdössä pieleen ja alastulo onkin kohtisuoraan taivaalta. Sitä rullatuolia työnnellessä sitten on hiukan myöhäistä miettiä ratojen turvallisuutta.
Vastuuntunto tuntuu unohtuneen ratojen suunnittelijoilta ja rakentajilta ihan läpi Suomen. Mutta vapaa maa, joku varmasti nauttii noista radoista ja riskinotosta. Olkaa hyvä vaan...
Mun jalat äänestää pehmeille hiekkaradoille :D
yhdyn edelliseen:) vaikka ajamista en siellä kuitenkaan lopeta:) mut kyl se vaa huonompaan menee:( mut se on maku asia sano kissa ku...... et sillee.
VastaaPoista#114
Tiedän jo useamman kaverin omasta harrasteajoporukasta, jotka ovat jo siirtyneet muille radoille ajamaan. Lähinnä Hyvinkäälle. Ensivuonna nämä kaverit ottavat luultavasti ratakortit muualta kuin Lavangosta. Ajettelevat omaa turvallisuutta ja ajamisen hauskuutta. Tässä iässä ajetaan sen takia että se on hauskaa ja riskejä välttäen. Sääli sinänsä Lavankoa kohtaan koska se on aika monelle keskeisellä paikalla ja harrastajia voisi saada sinne todella paljon jos rata antaisi harrastecrossarille jotain ajamisen iloa.
VastaaPoistaT: Sigi
Joo, tekisin Lavangon hyppyrit paremmiksi huippukuskeille sekä harrastelijoille, samalla konstilla, pitkät loivat alastulot joissa vetomiehet( ja -naiset) voisivat hypätä pitemmälle ilman tasaiselle putoamista, ja vähemmän ajaneilla ei olisi pakkoa osua siihen samaan kohtaan kuin Kullaksen ym. (kuten kai vieläkin on asianlaita? ,v.2013 siellä viimeksi kävin). Esim. Hyvinkäällä on nämä asiat oivallettu paremmin, MM-rata sekin.
VastaaPoista